Рейтинг




Рейтинг учнів школи по роках
img143.jpg


Система тест-рейтингу затверджена педагогічною радою по Преображенській СШ (протокол № 14 від 24.08.93).

„Тест-рейтинг в оцінці досягнень учнів на уроках фізичної культури”.

Облік досягнень - одна із сторін навчально-виховного процесу в школі, особливо при викладанні такої дисципліни, як фізичне виховання. Цей облік включає, з одного   боку, перевірку, з другого - оцінку діяльності, доведення балів і оціночних міркувань до самого учня. І насамкінець - облік фіксованих результатів переві­рки і оцінки успішності, а разом з тим, він сприяє навчально-виховним цілям. 

Перевірка знань, умінь і навичок, оцінка навчального процесу, виконує з одного боку, свої специфічні функції, з другого – функції загальні, які притаманні всім частинам процесу навчання. Основна роль належить, звичайно, специфічним функціям перевірки. Таких функцій дві:

Перша складається з того, щоб визначити ступінь навичок і вмінь, які передбачено програмою, і тим самим зорієнтувати і школярів, і вчителів у результатах їх спільної діяльності.

Друга, специфічна функція перевірки, полягає у вихованні і закріпленні в учнів почуття відповідальності за свою навчальну діяльність, на  звички добросовісного ставлення до виконання навчальних завдань.

Проводячи уроки з фізичного виховання, протягом декількох років ми шукали причину недобросовісного ставлення до виконання навчальної програми з фізичного виховання як з боку учнів, так і з боку викладачів інших предметів. Перші виявляли пасивність  до уроків з фізичного виховання, а другі не вважали за дисципліну, як таку, що в свою чергу ще більше розхолоджувало   вихованців. Багато було нарікань з обох боків під час виставлення  підсумкових оцінок за семестри, за рік. „Горіли” медалісти, раділи прогульники, але більш за все страждали добросовісні учні.
Отже, це підвело нас до того, що потрібно робити якісь зміни.

Є школярі, яким через їх конституцію організму важко даються певні нормативи. Таке положення, зрозуміло, ставить учня у роль клоуна на арені, а ми, в свою чергу, ще вимагаємо від вихованця здачі непокірного тесту, чи нормативу. По-перше, знущаємось із дитини. А по-друге, чи буде бажання у дитини здавати ще якийсь подібний норматив. А ще гірше, коли ми за це ще й караємо балом. В подібних ситуаціях дитині байдуже, який у неї буде бал, адже вона вже й так знає, що їй виставить учитель. Не забажає ця дитина згадувати про такий “іспит” ні через день,   ні в кінці семестру. А звідси і кінцевий результат - постійно невстигаючий, або невстигаючий з фізичного виховання. У нього складається комплекс неповноцінності , а потім - сором'язливість,  що дає відбиток на все життя.

Відомо, що не завжди складна вправа або високий норматив стимулюють до роботи. Є діти, які, скільки б не намагалися, все одно, скажемо так, не візьмуть висоту так, щоб отримати позитивний бал. Іншим словами, скільки черепаху не тренуй, прудкіше коня вона не побіжить. Що ж тоді виходить? Діти не в змозі покращити собі бал? Значить їм ніколи не посміхнеться щастя подолати себе і бути на висоті! Є, звичайно, різного роду варіанти для покращення дитячої долі   (диференціація, індивідуалізація і т.п.), але вони, як показує практика, не виправдовують себе.

А є ще учні, які прогулюють уроки і з'являються лише на здачу нормативу, а то й зовсім не приходять. Учень здає єдиний норматив на добрий бал, і одержує також підсумкову оцінку. І виставивши такий бал, ми  заохочуємо ці прогули. А навіщо ходити на уроки, коли можна легко здати безпроблемно  норматив, і бал за рік у тебе в „кишені”?

  Як вчинити, якщо один учень одержував оцінку своєю працею, а інший використовує різного роду хитрощі, і без натуги отримує такий самий бал? Кінцевий результат - моральний і психологічний бар'єр для обох, а в класі непорозуміння несправедливістю вчителя. Він вже для учнів не авторитет: губиться інтерес до предмету.

Повністю знаходячись під впливом отримання  балів, діти в деякій мірі відчувають себе притиснутими, і в будь-який час така залежність   може ще сильніше принизити їх.    Знаходячись в такому стані, учні не задумуються над навчальним процесом, а його величність бал, безвідповідальне ставлення до навчання  роблять гру в лотерею: поставлять бал, чи ні, а якщо поставлять - то який? При всьому цьому привертає увагу до себе та обставина, що на виконання деяких нормативів діти ідуть з великим задоволенням. Особливо в кінці семестру, коли вирішується доля семестрового балу. Не осиливши норматив, дитина зразу ж запитує про повторну спробу, коли можна  здати ще.


Вирішити проблему об’єктивного оцінювання допомогла нова програма з фізичного виховання та пропозиція  учителя фізичного виховання С.В.Сиренкова з м. Шадринська Курганської обл. Він запропонував накопичувальну систему виставлення оцінок, яка допомагає звільнитися від незручностей і недоліків, які накопичились у існуючій практиці здачі навчальних нормативів. Вона дозволяє об'єктивно оцінювати учня, рахуватись з його можливостями. Вже на початку року,  враховуючи свої реальні можливості і спортивне зростання, сам учень може  собі спланувати бал, намітити завдання, заради досягнення яких він   старанно почне навчатись  як на уроках, так і дома. Особливо важливо тут те, що дитина позбавляється залежності від страху перед оцінкою. Цей спосіб визначення досягнень дітей назвали рейтинговою системою. Але наша система відрізняється  самими нормативами, дисциплінами та самим аналізом, як впродовж року, так і в кінці року. З досвіду С.В. Сиренкова взяті накопичувальна система   нарахування балів та сам графік-таблиця .

Вперше така система оцінювання була впроваджена в 9-11 класах в 1991-1992 навчальному році і     результат не заставив довго на себе чекати. У дітей з'явилась впевненість в собі, почала зникати сором'язливість, збільшилась кількість учнів на уроках, підвищилась дисципліна на уроках та на позакласних заходах, організувались самодіяльні клуби, на добровільних засадах гуртківцями керували старшокласники, підвищилась активність у позакласних та позашкільних заходах. Учень забув про страх перед річним оцінюванням, накопичуючи своєю діяльністю свої власні бали.

ЗМІСТ ТЕСТ-РЕЙТИНГУ.

Набравши в кінці року певну кількість балів, учень отримує підсумкову оцінку за рік. Традиційних оцінок впродовж року не виставляємо, тому що  на кінець кожного семестру вони змінюються у відповідності до кількості і якості зданих нормативів.

За рік учневі пропонується здати вісім нормативів, (сім взято зі шкільної програми, а один з розділу спортивних ігор). Нормативи визначають рівень фізичної готовності людини.

Місяць
Норматив
Вересень
Прикидка по кожному нормативу
Жовтень
Метання
Листопад
Стрибок у довжину з місця
Стрибок у висоту з місця
Скакалка
Грудень
Подача в задану зону
Віджимання
Січень
Прес
Лютий
4х9 човниковий біг
Кидки в кільце (якщо другий вид спорт ігор)
Березень
Нахил
Силові види за бажанням
Квітень
Спринт
Травень
Доздавання перенесених спроб
 А ми інколи можемо поставити двійку чи негативний бал як покарання за запізнення, забуту шкільну форму, за погану дисципліну  і т.ін., тим  самим скривлюючи достовірність підсумкової оцінки. Де-які нормативи учень може замінити на інші, рівні за фізичними якостями. Наприклад, підтягування можна замінити на вихід силою, віджиманням, підйом переворотом та ін.

 На виконання нормативувиділяються три спроби /00.56 сек фільму. Дивись в кінці тексту ВідеоІнструкцію по заповненню журналу. Далі ВідеоІнструкція/. Але учень може і не здавати якийсь норматив, якщо відчуває, що викличе насмішки товаришів за кумедне або невдале його виконання. Тому що за незданий норматив оцінка не виставляється /ВідеоІнструкція 4.30/. В залежності від показаного результату під час здачі нормативу, учень отримує традиційні “2,, ,”3,, ,”4,, ,”5,,. Але, як сама така, оцінка не виставляється, а виставляються відповідні бали 2-20, 3-30  і т.д. При здачі нормативу на 5 за кожну невикористану спробу, а їх три, додаються ще по 25 преміальних. /ВідеоІнструкція 1.23/ Тобто, якщо учень виконає норматив на “5” з першої спроби йому крім 50 за “5,, нараховують додатково 50 балів преміальних ( по 25 за кожну не використану спробу).

/Закачати електронний журнал/

Якщо з першої спроби учень здає норматив на “3”, а в подальшому ( здавання   нормативів проводиться на останніх трьох уроках кожного місяця)  при виконанні другої спроби отримує “5,, , то йому нараховується додатково лише 25 преміальних (одна спроба залишилась не використаною /ВідеоІнструкція 4.15/). Навіть в кінці семестру чи навчального року учень може покращити свою оцінку. Йому дозволяється за його власним бажанням  перенести деякі спроби або  й сам  норматив на більш пізній термін,і навіть відмовитись від здачі самого нормативу. Як доказ - приклад: баскетболіст не підтягнеться стільки, скільки  гімнаст.

Якщо учень здав лише з третьої спроби на “5,, , то йому виставляється лише 50, тобто без преміальних (використано вже всі спроби).

Якщо спроби були використані з такими оцінками “2,, , “4,, ,”3,, то в підсумок іде лише краща спроба. Це “4”, а в балах - 40 /ВідеоІнструкція 05.04/.

На кінець року учень набирає певну суму балів /ВідеоІнструкція 11.05/ і у відповідності до них отримує річну оцінку. 350-499 “3,, (середній), 500-649 “4,, (достатній), 650 і більше “5,, (високий).Якщо набирається 800-900 то такий учень нагороджується почесною грамотою на загальношкільній лінійці. Учневі,  який набрав 900 і більше балів, вручається стрічка кращого спортсмена школи. Для дітей, які особливо відзначилися,   легко справляються з нормативами шкільної програми, 800-900 балів є добрим стимулом для удосконалення   фізичних якостей, всебічного розвитку.

Оцінюючи себе по кількості набраних балів, школяр може порівняти свої досягнення з досягненнями друзів у класі, учнів інших класів (навіть з випускниками школи) та інших шкіл.

Крім обов'язкових балів учні отримують додаткові бали за активність у позакласній роботі \Влкадка Спортивно-масова робота/ВідеоІнструкція 09.53/, тобто різного роду змаганнях. Як приклад, діти проводять неофіційні змагання між різними класами. Навіть включався принцип “а споримо?”. Перед змаганнями ставлять до відома шкільний спортклуб, здають протокол, де спеціальна комісія КФК (а це в основному діти, які звільнені) проводять нарахування додаткових балів .

За позакласну роботу нараховуються бали в такому порядку: піднімаються заявки на участь у змаганнях ( це в певний день засідає вищезгадана комісія), піднімаються накази директора школи і ведеться облік участі у змаганнях.
  За внутрішкільні змагання +10 балів, призове місце по школі +20-10-5 у відповідності до зайнятих місць.
 Районні змагання +100, зайняли будь-яке призове місце ще +100.
 Обласні + 200, а за призове місце ще +200.
Діти залюбки беруться судити та секретарювати, за це ввели додаткові бали: +50 за судійство, секретарю змагань +10.

Досить часто діти встановлюють рекорд школи, класу,   навіть району і області. За це додаткові бали:/ВідеоІнструкція 3.35/

                                    рекорд класу      +50,
                                    рекорд школи              +100,
                                    рекорд району             +150,
                                    рекорд області   +250.
Перед здачею тесту доводиться, раніше встановлений рекорд, до відома всіх учнів.
Але є й такі, що повторюють рекорди, то їм +25. Тобто, систему тест-рейтингу можна резюмувати як завгодно і як буде зручно для самого викладача та його вихованців.
Наприклад: учень, в порівнянні з минулим роком, покращив свої показники. За це, в залежності від різниці порівняння, від +25 до +100 балів. Можна взяти зростання „прогресу” у відсотках: за 100% - +75,  75% - +50, 50 % - +25 балів
Кожен учень отримує недільні комплекси завдань на розвиток тих чи інших ФЯ. За кожен день роботи, котрий фіксується у зошиті самоконтролю, +1 бал. А таких днів лише в навчальному році 190.
Учень займається спортом самостійно або в спортивній секції - +200.
В практиці трапляються випадки, коли учень без поважних на те причин не прибуває для участі у змаганнях. В такому випадку проводиться засідання КФК школи про його безвідповідальне ставлення до покладених обов’язків. Рішення про покарання  балами ретельно виважується і оформляється протоколом. Але до такої практики слід ставитись досить обережно.
Часто діти погоджуються допомагати проводити змагання, конкурси, естафети, ремонтують обладнання, прибирають зал, оформляють наочність, організовують групи підтримки. Таких  дітей слід теж преміювати заохочувальними балами, кількість яких визначає викладач.
На початку 4 чверті в приміщенні школи вивішуються кількісні показники  досягнень кожного учня   для орієнтації   щодо здобутих ним  балів./Вкладака ВЕСТИБЮЛЬ/  /ВідеоІнструкція 07.24/
Підрахувавши середнє арифметичне досягнень класу в цілому за зданий норматив, складається графік /ВідеоІнструкція 07.02/ реальних показників фізичної готовності. Це результат  середньої готовності класу, що дає змогу на майбутній рік змоделювати програму навчання, при цьому приділити увагу тим чи іншим фізичним якостям, які відстають від середньоарифметичного. Легко можна прослідити ріст класу порівнюючи його з минулими навчальними роками /Вкладка Графіки порівняння/ /ВідеоІнструкція 07.40/Такі графіки, за бажанням дітей, можуть вестися окремо для дівчат та хлопців, кожного учня, як в середині класу, так і між іншими класами . Таким чином діти залучаються до змагання. 
ВИСНОВОК.

ТЕСТ-РЕЙТИНГ ДАЄ ЗМОГУ:


- проводити контроль у суворо регламентований час, що забезпечує можливість учневі належним чином підготуватись до здачі нормативу (три останніх  уроки кожного місяця);
- покращити якість навчання;
- виховувати наполегливість, волю, сміливість, почуття відповідальності, самовпевненості, самоперевірки;
- вчителю регулювати хід викладання  і разом з цим планувати навчальний процес, особливо для організації повторення пройденого матеріалу;
-         гуманно ставитись до дитини;
-         об'єктивно оцінювати;
-         стимулювати навчальний процес,
-           учню , виходячи зі своїх фізичних кондицій, переносити здачу нормативу на більш пізніший термін, відмовитися від здачі тесту;
-           учню самому спланувати собі річний бал;
-         проводити індивідуальні, групові змагання.
-         підвищувати інтерес до занять фізичною культурою.

 ТЕСТ-РЕЙТИНГ ВІДПОВІДАЄ:

-   вимогам обліку: об’єктивності оцінки, систематичності, індивідуалізації, річному обліку.


Інструкція по веденню електронного журналу


Рецензент: Щербань Петро Миколайович
заступник директора з
навчально-виховної роботи.
Тема досвіду:
Тест-рейтинг в оцінці  досягнень
учнів на уроках фізичної культури

Мета:
 Систематизувати та регламентувати перевірку досягнень по розвитку фізичних якостей вихованців;
·       Активізувати НВП;
·       Демократизувати оцінювання;
·        Виховувати почуття відповідальності у дітей за  навчальну діяльність;
·       Зробити об’ктивним бал, який залежить тільки від самого учня;
·       Полегшити аналіз результатів.

Завдання:
·       Максимально залучити дітей до систематичних занять масовими видами спорту та фізичною культурою
·       Виявляти переваги і недоліки засобів, які застосовуються для розвитку ФЯ;
·       Полегшити складання найбільш обґрунтованих індивідуальних і групових планів занять;
·       Поширити  індивідуальний, груповий, колективний змагальні методи;
·       Проводити порівняння підготовленості як окремих так і цілих груп осіб.
·       Оцінювати позакласну роботу учнів
Автор. Залюбовський Микола Васильович.
Українець, 1961 року народження, після закінчення школи  7 років служив у Збройних Силах СРСР.  З 1988 року розпочав педагогічну діяльність у  Преображенській СШ на посаді вчителя музики і співів. У 1996 закінчив Миколаївський педагогічний інститут за спеціальністю – учитель фізичного виховання та ДПЮ.

Мета життя – фізична досконалість дитини.
Завдання роботи: привити учням навички до самостійних занять фізичною культурою.
Почесна нагорода – моральне і фізичне загартування, міцне здоров’я випускників, вихованих в дусі товариства і
колективізму.



АНОТАЦІЯ.

Провідною ідеєю досвіду є розробка системи стимулювання учнів оцінкою їх досягнень на уроках фізичного виховання.
Управління процесом навчання здійснюється за допомогою рейтингової системи визначення фізичного удосконалення школярів, в основі якого лежить гуманістичний підхід, який виражається в діловому, доброзичливому і довірливому спілкуванні „учень-учитель-учень”.
Рейтингова система дає можливість учневі самостійно прогнозувати собі кінцевий результат, як шлях до особистісного зростання.
За допомогою рейтингової системи можна проводити:
·       аналіз навчальної діяльності;
·       визначати рівень досягнень учня, класу, школи;
·       порівнювати свої досягнення з досягненнями інших учнів;
·       проводити змагання між самими школярами, незважаючи на вікові особливості;
Тест-рейтинг  встановлює регламентований час для здачі контрольних тестів, що дає можливість учням завчасно підготуватись до контрольного уроку, виховує вольові якості дитини, надає впевненості в своїх силах, стимулює навчальний процес.
Анотацію склали:
інспектор – методист   відділу освіти
Тимошенко А.С.
Заступник директора з навчально-виховної роботи
Преображенської СШ
Щербань П.М.

РЕЦЕНЗІЯ.


Залюбовський Микола Васильович в досвіді „Тест-рейтинг в оцінці досягнень учнів на уроках фізичної культури” довів на основі опрацьованих джерел інформації , на власному досвіді і на апробаціях інших шкіл, що рейтингова система:
·       більш демократичніша в оцінюванні школярів у порівнянні з традиційною бальною шкалою;
·       дає можливість оцінювати позаурочну діяльність школяра;
·       дає можливість планувати вихованцям самостійну роботу по вдосконаленню своїх фізичних даних;
·       відповідає сучасним вимогам обліку: правдивості оцінки, систематичності, індивідуалізації, річному обліку;
·       стимулює навчальний процес.
Досвід має практичне значення як для молодих учителів так і досвідчених.
Досвід проходив апробацію у школах Запорізької обл., Гуляйпільського району с. Мирного; Одеської обл., Ново-Одеського району, с. Антонівка; Херсонській обл., Чаплинського району, с. Долинського.
  Досвід вчителя Залюбовського М.В. проходить удосконалення на базі Преображенської СШ. Рейтинговою системою оцінювання охоплені учні 2-11 класів.


ЩЕРБАНЬ ПЕТРО МИКОЛАЙОВИЧ
заступник директора з навчально-виховної роботи
Преображенської  середньої
  школи

Використана література.

1.    ФКШ, 1992, С.В. Сиренков  №11-12 ст. 22-23 “ Система рейтингу”.
2.    Б.І. Загорський, Фізична культура: практичний посібник, „Вища школа”, 1989, ст. 37 – 90.
3.    Правила змагань по видах спорту.
4.    Ю.Д. Железняк Волейбол в школе, пособие для учителя. М.: Просвещение”, 1989 „Оценка уровня подготовленности учащихся по волейболу”, ст. 111.
5.    Облік успішності з фізичного виховання в школі М.Д.Купріянов, 1963.
6.    Рейтинг в школі, М.Кадиров, Москва 1990.
7.    ФКШ, 1985, Б.А. Ашмарін „Про тести і тестування”, ст. 60.
8.    В.П. Філін,  Педагогічні методи дослідження в спорті , 1960.
9.    Д.Д. Донской , Методи дослідження  в фізичній культурі, 1961.
10.   Спортивна метрологія, 1982.
11.   А.А.Михеев, ВНИИФК, ст. 52, 1976 , „Оценка результатов и от метки по ФВ у учащихся”.
12.   ФКШ №9, 1972, В.П. Богословський, „Оцінка успішності   по предмету ФК”, ст. 11.
13.   ФКШ №11,1993, В.І.Лях, Г.Б. Мейсон „Оцінка успішності по ФК”, ст. 3.
14.   ФКШ №4, 1975, В.Ф. Ломейко „Система оцінювання ФК”.
15.   ФКШ, №1, 1985, Ш. Сабиров, „Змагальний метод в початкових класах, ст. 11.
16.   ФКШ №5, 1985, Г.Б. Мейсон „Контроль за формуванням умінь і навичок  самостійних занять. VII-X класи”, ст. 20.
17.   Матеріали лекцій факультету фізичного виховання Миколаївського педагогічного інституту.
18.   Матеріали лекцій ДОІППО.
19.   Власний досвід.

Комментариев нет:

Отправить комментарий